Blog

Slim personeel nodig? Organiseer een themadag!

Meestal is een sollicitatieprocedure niet één van de prettigste zaken op te ondergaan en uit te voeren. Kandidaten staan onder druk en willen graag hun beste kanten laten zien. Heel logisch natuurlijk, maar dit kan soms helaas wel leiden tot onnatuurlijk gedrag.

Het is belangrijk om als ondervrager van te voren een duidelijk profiel te schetsen van de persoon naar wie je op zoek bent. Dat kost wat tijd en blijft toch altijd weer een lastige zaak. Daarnaast is het afwijzen van kandidaten ook niet het meest motiverende werk om te doen. En wanneer je denkt je droom kandidaat gevonden te hebben, moet er ook nog onderhandeld worden over het salaris en secundaire voorwaarden. Kortom, het is niet ons favoriete onderdeel.

 

Kunnen we niet een nieuwe beleving aan het sollicitatieproces geven?
Jazeker! Heb je er al wel eens aan gedacht om een themadag te organiseren? Nodig een aantal interessante kandidaten uit en ga met elkaar om de tafel zitten. Bedenk van te voren interessante vraagstukken die spelen binnen het bedrijf of relevante gespreksonderwerpen. Het is erg belangrijk om deze vragen zo open mogelijk te formuleren en al van te voren te bedenken wat je uit de sessie wilt halen. Een interessante vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn: “Hoe kunnen we ons lijnproces effectiever en efficiënter ontwikkelen?”

 

Food is always good!
Om een ontspannen sfeer te creëren is het aan te raden om deze sessies te combineren met een maaltijd, bijvoorbeeld een ontbijt of lunch. Dit maakt de bijeenkomst een stuk minder beladen en valt er tegelijkertijd iets lekkers te halen!

 

Extra tip
Wil je de bijeenkomst nog relaxter laten verlopen? Kijk dan eens of je deze kan organiseren op een neutraal terrein in plaats van bij de onderneming zelf. Zo wordt de mentale stap kleiner voor mensen om zich op een natuurlijke manier te profileren. Daarbij heeft natuurlijk ook niet elk bedrijf genoeg ruimte om een themadag voor genoeg mensen te faciliteren.

Als je goede vragen hebt bedacht en een geschikte ruimte hebt geregeld, is het tijd om een klein aantal medewerkers te selecteren. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je mensen van de desbetreffende afdeling zou kunnen uitnodigen. Zo zie je ook gelijk tussen wie een natuurlijke klik ontstaat!

De laatste stap, maar zeker niet de onbelangrijkste, is natuurlijk geschikte kandidaten zoeken en uitnodigen voor de bijeenkomst!

 

En dan?
Als de sessie succesvol is verlopen is het een goed idee om na afloop men voor een vervolg sessie te vragen. Omdat iedereen elkaar dan al eens een keer heeft gezien, zal de sfeer waarschijnlijk al een stuk ontspanner zijn. Het is daarom een goed idee om de tweede sessie wel binnen jullie eigen organisatie te houden. Zo leert de kandidaat jullie bedrijf nog beter kennen! Het beste is deze vervolgsessie binnen 3 tot 4 maanden te organiseren. 

 

Houd contact!
Misschien heb je maar één functie openstaan, maar meerdere interessante kandidaten. Probeer goed contact te houden met de afgevallen kandidaten en creëer een ‘potentieel nieuwe medewerker’ pool. Mocht er in de toekomst weer een nieuwe baan vrijkomen, dan weet jij wie je als eerste moet benaderen!

 

Een goed georganiseerde themadag zal je interessante kandidaten opleveren. Je hebt de kans om een beter beeld te krijgen van mensen onder minder geforceerde omstandigheden dan een normaal sollicitatiegesprek. Nodig een aantal van je huidige medewerkers uit om te zien wie er goed in de groep valt. Succes gegarandeerd!

 

Eerder verschenen blogs

Contactgegevens

Jabba Job V.O.F.
Kalfjeslaan 66
2623 AJ Delft
KvK: 75851350

Contact Studenten

Iris de Lange
06 - 30 16 14 10
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Contact Bedrijven

Wladimir van Gorp
06 - 51 73 68 58
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


© 2020 - Jabba Job, our sustainable work community